Polski rynek gastronomiczny odgrywa istotną rolę społeczno-gospodarczą w miastach, miasteczkach, wsiach, w tzw. gastronomii przydrożnej,
nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej. Działalność
gastronomii ma istotny udział w działalności sektora hotelowego i
restauracyjnego. Wszystkie obecnie funkcjonujące na rynku są
zróżnicowane pod względem stylu, jakości i ilości serwowanych dań. Taka
„paleta” wyboru placówek gastronomicznych nie pozwala się wybić polskiej
gastronomii na pierwszy plan w rynku gastronomicznym. Obecnie polska
gastronomia została zepchnięta przez zagraniczne marki typu McDonald,
KFC czy sieć restauracji Sphinx. We wszystkich tych restauracjach
specjalizujących się w daniach typu Fast foods nie ma miejsca
na nasze polskie tradycyjne potrawy. To bardzo smutne, że Polska znana z
tak szerokiego asortymentu gastronomicznego, i głębokich tradycji
kulinarnych, nie dba o nasze dziedzictwo kulturowe. Tylko nie liczne
restauracje próbują konkurować ze sławnymi markami zagranicznymi. Jako
jedyna, na czele powoli wysuwa się sieć restauracji Leśne Runo,
kapitałowo powiązana z Polską Agencją Rozwoju Turystyki. Takie
powiązanie stwarza szansę dalszego rozwoju restauracjom w tej branży,
ale i możliwość ochrony naszego regionalnego i lokalnego dziedzictwa w
każdej części Polski.
Restauracje Leśne Runo lokalizują
się głównie przy drogach tranzytowych, gdyż w miastach powoli zaczyna
się ten rynek nasycać pod względem ilości takich placówek. Trafną, więc
zatem było decyzją o rozmieszczaniu takich sieci restauracji blisko
stacji benzynowych, zjazdach, ponieważ turysta z przyczyn od niego nie
dosłownie zależnych, będzie zmuszony się zatrzymać, aby zatankować swój
pojazd, a przy okazji skorzysta z chwili odpoczynku na zaspokojenie
pragnienia głodu.
Kolejną
grupą kapitałową, próbującą się rozwinąć na rynku
turystyczno-gastronomicznym, serwująca kuchnię polską staje się
restauracja Polskie Jadło. Porównując sieć Kościuszko z siecią Leśne Runo,
nie można powiedzieć o mnogości rozmieszczenia tych że restauracji w
Polsce, natomiast stara się, aby w najbliższym czasie rozszerzyć nie
tylko swój asortyment, ale i lokale.
Planowane
do 2012 roku 2100 km dróg ekspresowych i około 900-1000 km autostrad,
to około 200 punktów obsługi podróżnych po obu stronach tych szlaków
komunikacyjnych. Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła już
przetarg na zagospodarowanie takich MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych).
Do zagospodarowania takich miejsc zgłosiło się już 7 wykonawców, w tym
znana firma na świecie AUTOGRIL specjalizująca się w słynnych
grillowanych stekach. Nasuwa się pytanie, czy w tych wszystkich lokalach
gastronomicznych znajdzie się miejsce w ich menu dla Polskiej Kuchni,
dań i wyrobów lokalnych i regionalnych. Czy zdominują tę gastronomię
kuchnie innych krajów, a z naszych polskich dań i przysmaków pozostanie
niewiele, tylko barszcz ukraiński, fasolka po bretońsku czy śledź po
żydowsku?
Według
szacunku Instytutu Aktywności Gospodarczej, jedyną nadzieją na
uratowanie naszych polskich tradycji jest potrzebna odpowiednia kadra
zarządzająca, która będzie posiadać umiejętności świadczenia
odpowiednich usług w tych inwestycjach.
Polska
gastronomia w turystyce stała się z czasem dobrym produktem
turystycznym. Brakuje w niej tylko dobrze wyrobionej marki. W tym celu
osoby interesujące się naszą polska kuchnią powinny podejmować
odpowiednie kroki i rejestrować swoje produkty regionalne w
Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Ważna jest także promocja takiego
jadła poprzez masowe imprezy tj. Festiwal Golonki w Mrągowie i
Szczyrku, Święto Ziemniaka, Dzień Kaszy, czy słynne Chmielaki
Krasnostawskie.
Gastronomia,
jako regionalny produkt turystyczny może stać się jedną z atrakcji
turystycznej i kapitałem promocyjnym regionu. Powinna stać się
szczególnym obiektem zainteresowań w oczach organizatorów turystyki i
władz regionu, a głównym elementem decydującym o atrakcyjności
gastronomi i wpływającym jednocześnie na ocenę bazy noclegowej (hoteli)
będzie w wielu przypadkach, jakość i różnorodność oferowanych posiłków,
ich sposób przyrządzania, podawania, serwowania i najważniejszy smak. A
wyróżnikiem tych potraw powinny stać się lokalne i miejscowe surowce, z
których powstają dania.
http://artelis.pl/artykuly/33113/znaczenie-gastronomi-w-turystyce
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz